Wednesday 27 February 2013

Cinta Di Rumah Hassan Al-Banna

Bismillahirrahmanirrahim...

Bagaimana Hassan Al-Banna mendidik ananknya dengan penuh akhlak mulia... Hassan Al Banna tidak pernah pernah memarahi anaknya~ walau sesibuk mana sekalipun Hassan Al Banna sibuk dengan kerja-kerja dakwahnya.. namun keperluan keluarga tidak pernah beliau abaikan, malah keluarga merupakan keutamaan beliau.

Kehalusan Hassan Al- Banna dalam mendidik anaknya:

1. Anak beliau, Saiful Islam sangat suka membaca komik. (seperti yang kita tahu, komik selalunya mengandungi unsur-unsur yang tidak baik). Hassan Al- Banna sudah lama memerhati perlakuan anaknya ini, lalu suatu hari Al Banna menjumpai Saiful Islam dan berkata "wahai anak ku, aku ada bahan bacaan yang lebih baik daripada apa yang kau baca sekarang" lalu beliau memberikan buku ilmiah yang ternyata lebih baik daripada apa yang Saiful Islam baca. Sejak dari itu, Saiful Islam tidak pernah lagi membaca komik.

2. Suatu hari, tetamu Hassan Al-Banna telah berkunjng ke rumah Hassan Al-Banna. lalu, Saiful Islam membukakan pintu untuk tetamu ayahnya dan dia bertanya, "kalian kemari adakah untuk mengunjungi ku ataupun ayahku?", lalu mereka menjawab "mengunjungi ayahmu". Saiful Islam langsung menutup pintu itu, dalam masa yang sama Hassan Al Banna melihat peristiwa itu. Namun beliau tidak lantas memarahi anaknya itu. Setelah selesai melayani tetamunya, beliau berbual dengan Saiful Islam dan berkata "apa kata lain kali ayah yang memuliakan tetamu mu, dan kamu memuliakan pula tetamu ayah", lalu Saiful Islam bersetuju dengan cadangan ayahnya itu.

#subahanallah, sangat halus cara Hassan Al Banna dalam mendidik anaknya, bukan dengan memarahinya tetapi dengan memberi contoh sekaligus teguran halus...:)


No comments:

Post a Comment