Sunday 11 June 2017

Lailatul Qadr

Bismillahirrahmanirrahim....

Tiba-tiba datang mood mau blogging, haha

Harini sudah malam ke 17 puasa :) Alhamdulillah masih dipanjangkan umur untuk terus menikmati Ramadhan untuk tahun inshaAllah ke-23 dalam hidup. Sis tua sudah.. huhu..

Walau apa pun, memang nampak cliche buat yeah everybody want something good and better than last year, so I hope this Ramadhan will be better than last Ramadhan, inshaAllah.

Semalam baru habis sharing Ramadhan bersama mentor, and I was amazed by the fact of Lailatul Qadr that she told us. Dia dapat dari Seminar Ibrah Juzu 'Amma by Ustaz Sya'ari, yang mana sepatutnya I pun mau pergi tapi kenak kerja, maka berhuhu lah kita, ndakpa ana_zakiah, ndak lama lagi mau habis praktikal :) Then kita susun hidup kita dengan lebih bebas! yeah.


Lailatul Qadr ada 3 maksud, yang pertama MULIA, yang kedua ndak ingat pulak tapi yang ketiga ni best! Maksud dia SEMPIT. I was like, "SEMPIT??? apa kaitan?",,, She asked us what does it means by SEMPIT there... Kami pun menjawab la kononnya... "Disempitkan jalan menuju neraka", "Disempitkan jalan berbuat kejahatan"... and bla bla bla... So she said that, SEMPIT di situ maksudnya pada malam LAilatur Qadr tu dunia ni sangat SEMPIT, disempitkan oleh malaikat-malaikat yang turun untuk mendengar dan melihat siapa hamba Allah yang ada dibumi dan berbuat ibadah pada malam itu, mereke berduyun-duyun turun ke bumi demi untuk mengaminkan segala permintaan hamba Allah pada malam itu. WOW! Hanya dalam bulan Ramadhan sahaja terdapat begitu banyak kemuliaan yang Allah bagi :') Subhanallah!

Second is the fact that Lailatul Qadr lebih baik dari 1000 bulan, selalu dengar. Tapi cukup untuk membuatkan kita WOW jugak. Seribu bulan, banyak ndak? banyangkan malam tu semua amal digandakan kepada seribu, sedekah satu ringgit sama dengan sedekah seribu ringgit. sedekah banyak lagilah banyak, sama juga halnya dengan satu kebaikan kita lakukan pada malam tu, contoh pegi majlis ilmu, satu langkar bersamaan dengan 1pahala X 1000, baru satu langkah kawan! Can u imagine? BUT BUT BUT.... for us to know, gandaan 1000 tu adalah yang paling MINIMUM, *whattttttt* maksudnya Allah bagi lebihhhhhhhhh lagi dari seribu! Ya Allah, Can't help but too excited to share this!



Semoga Allah rezekikan kita jumpa Lailatul Qadr pada tahun ni, aminnn ya Rabb. Malam tu I would like to pour my heart to Allah (oh, in fact I need to do it every night so that I have no chance to miss it)

Happy puasa you all, love you <3

#doayangbaikbaik #fikiryangbaikbaik #cakapyangbaikbaik #buatyangbaikbaik

No comments:

Post a Comment